تحلیل محتوا (آمار)

دسته بندی آمار
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 17
حجم فایل 15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تحلیل محتوا

چكیده:

روش تحلیل در میان روش های تحقیق به عنوان یك روش ارزشمند شناخته شده است. عینیت، انتظام، عمومیت و تا آنجا كه ممكن است كمی بودن از ویژگی های بارز روش تحلیل محتوا می باشند. این روش در حوزه كتابداری به معنای عینیت بخشیدن، كمی كردن، سنجش پذیر كردن پیام ها از طریق نمادهای مشخص است. متن نقطه آغاز برای اجرای تجزیه و تحلیل سند است. مراحل انجام روش تحلیل محتوا عبارتست از: 1. تحدبد موضوع، 2. تعیین جامعه آماری   3. مشاهده آزاد 4. نهایی سازی فرضیه ها و تبدیل آنها به مضمون ها با مقوله ها   5. تمهید معرف ها   6. تهیه پرسشنامه معكوس

هنگامیكه تعداد مقوله ها بسیار زیاد باشند و یا به منظور ایجاد«فرهنگ واژگان» و نیز به منظور صرفه جویی در وقت و كاهش هزینه ها از رایانه می توان استفاده نمود.

قدرت و قابلیت انسان در جهان پرتحول كنونی موجب پیدایش حوزه های متعدد و گوناگونی شده است كه تلاش در جهت حصول دانش و آگاهی بیشتر در این حوزه ها، عصر كنونی را به عصر«انفجار اطلاعات» تبدیل كرده است. حضور انسان در دنیای گسترده اطلاعات مستلزم وجود ابزارها، روش ها و تجهیزاتی است كه دستیابی وی را به آنچه می خواهد ممكن می سازد. وضع استانداردهایی برای نشریات و نیز تحلیل محتوا و تحلیل استنادی راه هایی هستند كه استفاده كنندگان و كتابداران را در جهت شناخت بهتر نشریات كمك می كنند.

روش تحلیل محتوا در بسیاری از زمینه های تحقیقاتی به عنوان روشی ارزشمند شناخته شده است. از سوی دیگر، این روش دارای قابلیت های زیادی برای جمع آوری و طبقه بندی داده های عینی است، گرچه از این روش نمی توان برای همه انواع مطالعه ها در حوزه های اجتماعی و انسانی سود برد. یا اینكه تحلیل محتوا در گام های اولیه خود صرفا برای توصیف پیام های ارتباطی به كار می رفت، ولی در فرایند تكاملی خود تا بدان جا رسید كه با این روش، از طریق اندازه گیری همبستگی متغیرهای مستقر در متن، می توان به سوال های تحقیق پاسخ داد. «كارت رایت» تحلیل محتوا و رمزگذاری را به طور تبادل پذیری برای ارجاع به توصیف عینی، منتظم و كمی رفتارهای نمادی طرح می كند(1) برلسون نیز تعریف مشابهی دارد: «تحلیل محتوا نوعی تكنیك پژوهش است كه برای توصیف عینی، منظم و تا آنجا كه ممكن است كمی محتوای ارتباطات با هدف نهایی تفسیر داده ها به كار می رود(2) تعریف های مختلفی راجع به تحلیل محتوا داده شده است ولی علی رغم تنوعشان، همه تعریف ها در مورد عینیت، انتظام و عمومیت و تا آنجا كه ممكن است كمی بودن مشترك هستند.

 


(1) objectivity

(2) system

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *